Tekst
Pascal Verbeken
uit Wilfried #3
ZOMER 2021
Aan de universiteit van Luik werd aan het eind van de negentiende eeuw raciaal onderzoek gedaan op schedels van Vlamingen en Walen. De controversiële resultaten inspireerden een mythe die nog lang de Belgische politiek zou kleuren: Vlamingen en Walen behoren tot onverenigbare rassen en zijn genetisch onbekwaam om samen te leven in één land.
Julien Fraipont. Een naam die klinkt als een klok in de wereld van de paleontologie. In 1886 ontdekte hij in de grot van Spy bij Namen veertigduizend jaar oude beenderen van de homo neanderthalensis. De vondst van ‘de mens van Spy’ betekende het definitieve bewijs dat er ooit mensen bestonden die anatomisch verschilden van de moderne mens. Daarmee gooide Fraipont (1857-1910) het oeroude Bijbelse scheppingsverhaal van Adam en Eva op de schop. Een niet geringe bijdrage tot de ontmythologisering van de wereld. Daarnaast was hij ook een geroemd zoöloog, die onder meer publiceerde over de morfologie van zeewormen en Congolese okapi’s. Daarom mag het merkwaardig genoemd worden dat deze briljante wetenschapper nergens voorkomt in de canon van ‘grootste Belgen’, zelfs niet op de Franstalige lijst. Misschien ligt de verklaring in zijn meer controversiële onderzoekswerk, waarrond een stilte hangt. In 1895 publiceerde hij ‘Les origines des Wallons et des Flamands’, een artikel over de schedelkenmerken van Walen en Vlamingen. Op de eerste pagina schrijft Fraipont: ‘Parmi toutes les races qui se sont fixées sur notre sol, il en est deux qui ont eu une prépondérance marquée: les brachycéphales néolithiques belges et le type germanique ou de Hallstadt.’ Het brachycefale type is de voorvader van de Walen, het Germaanse type die van de Vlamingen, noteert hij. Maar zijn conclusie gaat verder: de verschillende afkomst verklaart niet alleen een vermeend verschil in fysieke eigenschappen tussen Vlamingen en Walen, maar ook in karakter (‘tempérament’) en taal (‘langue’). ‘La vraie cause de cette sorte d’antagonisme allant souvent jusqu’à l’hostilité entre les Wallons et les Flamands.’ Kortom, de Vlaams-Waalse tegenstellingen (Fraipont gebruikt zelfs het woord vijandschap, hostilité) hebben een diepere, raciale oorsprong.
‘Julien Fraipont leverde de “wetenschappelijke” onderbouwing van de populaire opvatting dat Walen en Vlamingen totaal verschillend zijn’, zegt Vincent Scheltiens-Ortigosa, onderzoeker aan het Centrum voor Politieke Geschiedenis van de Universiteit Antwerpen. ‘Het begrip “ras” had vroeger een ruimere betekenis. Het slaat op specifieke fysieke kenmerken, maar het is ook synoniem van “volk”, “stam” en “cultuur”. Die vermenging doet vandaag slikken omdat ze niet altijd even onschuldig was.’ In Met dank aan de overkant (uitg. Polis, 2017) schrijft Scheltiens-Ortigosa de politieke geschiedenis van België aan de hand van de vijandbeelden die Vlaamse en Waalse politici van generatie op generatie doorgaven. Het tweede, cruciale hoofdstuk heet veelzeggend ‘Twee onverenigbare rassen’. ‘Na de stichting van België, in de jaren dertig van de negentiende eeuw, overheerste de visie dat België etnisch bevolkt is door Germanen, waarvan die in het zuiden van het land geromaniseerd waren. Vanaf het einde van de negentiende eeuw stellen wallinganten echter dat ze geen geromaniseerde Germanen, maar Latijnen zijn. Om die tegenstelling scherp te stellen gaat men uitleggen waarin men van elkaar verschilt. Dat ontspoort in stereotypen en stigmatiseringen waarmee men de onverenigbaarheid van Vlamingen en Walen wil bewijzen.’
Tekst
Pascal Verbeken
uit Wilfried #3
ZOMER 2021
Aan de universiteit van Luik werd aan het eind van de negentiende eeuw raciaal onderzoek gedaan op schedels van Vlamingen en Walen. De controversiële resultaten inspireerden een mythe die nog lang de Belgische politiek zou kleuren: Vlamingen en Walen behoren tot onverenigbare rassen en zijn genetisch onbekwaam om samen te leven in één land.
Julien Fraipont. Een naam die klinkt als een klok in de wereld van de paleontologie. In 1886 ontdekte hij in de grot van Spy bij Namen veertigduizend jaar oude beenderen van de homo neanderthalensis. De vondst van ‘de mens van Spy’ betekende het definitieve bewijs dat er ooit mensen bestonden die anatomisch verschilden van de moderne mens. Daarmee gooide Fraipont (1857-1910) het oeroude Bijbelse scheppingsverhaal van Adam en Eva op de schop. Een niet geringe bijdrage tot de ontmythologisering van de wereld. Daarnaast was hij ook een geroemd zoöloog, die onder meer publiceerde over de morfologie van zeewormen en Congolese okapi’s. Daarom mag het merkwaardig genoemd worden dat deze briljante wetenschapper nergens voorkomt in de canon van ‘grootste Belgen’, zelfs niet op de Franstalige lijst. Misschien ligt de verklaring in zijn meer controversiële onderzoekswerk, waarrond een stilte hangt. In 1895 publiceerde hij ‘Les origines des Wallons et des Flamands’, een artikel over de schedelkenmerken van Walen en Vlamingen. Op de eerste pagina schrijft Fraipont: ‘Parmi toutes les races qui se sont fixées sur notre sol, il en est deux qui ont eu une prépondérance marquée: les brachycéphales néolithiques belges et le type germanique ou de Hallstadt.’ Het brachycefale type is de voorvader van de Walen, het Germaanse type die van de Vlamingen, noteert hij. Maar zijn conclusie gaat verder: de verschillende afkomst verklaart niet alleen een vermeend verschil in fysieke eigenschappen tussen Vlamingen en Walen, maar ook in karakter (‘tempérament’) en taal (‘langue’). ‘La vraie cause de cette sorte d’antagonisme allant souvent jusqu’à l’hostilité entre les Wallons et les Flamands.’ Kortom, de Vlaams-Waalse tegenstellingen (Fraipont gebruikt zelfs het woord vijandschap, hostilité) hebben een diepere, raciale oorsprong.
‘Julien Fraipont leverde de “wetenschappelijke” onderbouwing van de populaire opvatting dat Walen en Vlamingen totaal verschillend zijn’, zegt Vincent Scheltiens-Ortigosa, onderzoeker aan het Centrum voor Politieke Geschiedenis van de Universiteit Antwerpen. ‘Het begrip “ras” had vroeger een ruimere betekenis. Het slaat op specifieke fysieke kenmerken, maar het is ook synoniem van “volk”, “stam” en “cultuur”. Die vermenging doet vandaag slikken omdat ze niet altijd even onschuldig was.’ In Met dank aan de overkant (uitg. Polis, 2017) schrijft Scheltiens-Ortigosa de politieke geschiedenis van België aan de hand van de vijandbeelden die Vlaamse en Waalse politici van generatie op generatie doorgaven. Het tweede, cruciale hoofdstuk heet veelzeggend ‘Twee onverenigbare rassen’. ‘Na de stichting van België, in de jaren dertig van de negentiende eeuw, overheerste de visie dat België etnisch bevolkt is door Germanen, waarvan die in het zuiden van het land geromaniseerd waren. Vanaf het einde van de negentiende eeuw stellen wallinganten echter dat ze geen geromaniseerde Germanen, maar Latijnen zijn. Om die tegenstelling scherp te stellen gaat men uitleggen waarin men van elkaar verschilt. Dat ontspoort in stereotypen en stigmatiseringen waarmee men de onverenigbaarheid van Vlamingen en Walen wil bewijzen.’
The Mug Coworking
Charles Martelstraat 8
1000 Brussel
BTW BE0676776324
info@wilfriedmag.be
Redactie: pv@wilfriedmag.be
The Mug Coworking
Charles Martelstraat 8
1000 Brussel
BTW BE0676776324
info@wilfriedmag.be
Redactie: pv@wilfriedmag.be
Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen, aanvaard je dat we dat doen.